Motory

železo

Na Nádražním náměstí v Rehau se setkáváme s prací, kterou sám autor řadí mezi své „industriální skulptury“. Jmenuje se „Motory“, je z roku 2016 a dokonale se hodí k průmyslovému městu Rehau, obzvláště s těmi nepřehlédnutelnými továrními objekty v pozadí. Její rozměry jsou 2,20 x 3,10 m a výška 2,50 m, hmotnost 3 t. Není jí vlastně potřeba velkých interpretací. Elektromotory jako hnací síla různých výrob v minulých dobách jsou něco běžného. Nedávno byly objeveny jako ekologický pohon pro silniční vozidla. Motory často nebyly a ani nejsou v čistém stavu, protože se na ně usazují výrobní nečistoty zvenčí a z vnitřku se vytlačují mazací tuky. Zdejší motory jsou zušlechtěné – neřkuli „ušlechtilé“. Nejenže jsou vyčištěny. Jsou také pokryty barvou. Tím jsou vzdáleny svému původnímu určení. To však neškodí našemu povědomí a zpětnému vnímání toho, co dokázaly ve své minulosti, kde a kam všude přinesly užitek. Masivní podstavec, který je podpírá, jim na jedné straně poskytuje oporu, ale může být také interpretován jako prostředek k jejich ovládnutí a zkrocení, aby se ona energie a síla, která vychází z motorů, nevymkla kontrole a nestala se tak bezbřehou a nebezpečím pro lidi. Motory jsou přece služebníky, kteří mají usnadnit a umožnit vykonávání činností. Působení této skulptury je zcela odlišné od situace, kdy ji vidíte v muzeu, v galerii. Zde, v okolí železnice a v blízkosti továren, ji vnímáme živěji, rozhodně ne sterilně...

Hans-Joachim Goller

Václav Fiala

*1955

Václav Fiala vystudoval Střední uměleckoprůmyslovou školu v Praze. Následovala řada autorských výstav (Pražský hrad, Moravská galerie v Brně, Museum Moderner Kunst v Pasově, Galerie Mánes, Galerie Maerz v Linci, Galerie Cordonhaus v Chamu, Kostel sv. Anny v Pasově, Granitzentrum v Hauzenbergu, atd.), zúčastnil se i mnoha společných expozic (Nizozemí, Rakousko, Německo, Španělsko, Francie, USA). V roce 1997 získal grant americké nadace Pollock-Krasner a vystavoval v newyorském Socrates Sculpture Parku. Účast na více než šedesáti sochařských sympoziích mu umožnila realizovat velkoformátové práce s kamenem, dřevem i železem. V letech 2004 a 2005 vystavoval v rámci Sculpture by the Sea v Sydney, kde podvakrát získal hlavní cenu Sydney Sculpture Prize. Fialův sochařský přístup je založen na minimalizaci tvarů a je mnohdy inspirován architekturou. O výtvarném díle ve veřejném prostoru také přednáší.

Mám zájem o spolupráci

Máte zájem o některé sochy, chcete zapojit do festivalu Vaší obec/město, líbí se Vám naše myšlenka a chcete se stát partnerem festivalu, napište nám.