Sculpture Line Praha

Další ročník sochařského festivalu SCULPTURE LINE Vám opět představí sochy a výtvarné objekty předních domácích i mezinárodních tvůrců „pod širým nebem“. 

Záměrem expozice je ozvláštnit a obohatit veřejný prostor, nabídnout nový pohled na města i na samotná umělecká díla, a to jak obyvatelům, tak i návštěvníkům.

Zveme vás do ulic. Pojďte ven, vydejte se na cestu „sochařskou linkou“ a užijte si tuto unikátní letní výstavu.

Acquae

Acquae

Jan Kaplický (2024 — 2009)

Bastion Horská 1751/4, 120 00, Praha 2
Po dlouhých dvacet let se u italského jezera Lago di Como bez povšimnutí ukrýval výjimečný objekt. Dílo s názvem Acquae, které zhmotňuje představu světoznámého architekta Jana Kaplického o budoucnosti konzumace balené vody ve veřejných prostorech. Až do roku 2024 jej zhlédli pouze návštěvníci Triennale di Milano a 9. ročníku Biennale di Venezia v Benátkách. Poté se Acquae skryla před zraky veřejnosti. Chtěla tomu šťastná náhoda? Byl to nevyhnutelný osud. Po dvou dekádách odpočinku v zapomnění si ocelové kapky všiml během své návštěvy Milána proslulý britský architekt lord Norman Foster, kterého pojila s Janem Kaplickým nejen profese, ale i přátelství. Jeho objev začal psát novou, šťastnější kapitolu příběhu Acquae. Po jednáních s výrobcem instalace bylo rozhodnuto, že se objekt Jana Kaplického vrátí do České republiky. Velké poděkování patří Elišce Kaplický Fuchsové, zakladatelce Nadačního fondu Kaplicky Centre, která garantovala jeho bezpečný převoz do České republiky. Ten zajistila společnost Art Lines. Rekonstrukce díla se ujal sochař Lukáš Rais, který mu se svým týmem po 4 měsíce navracel původní lesk. Nyní před vámi opět stojí Acquae ve svém původním půvabu, coby odkaz českého vizionáře, který svojí tvorbou měnil pohled na podstatu moderní architektury. A i díky vám neupadne v zapomnění. Projekt je realizován s finanční podporou hlavního města Prahy.
Zobrazit více
Jakub Flejšar

Jakub Flejšar

Jakub Flejšar (*1980)

Bastion Horská 1751/4, 120 00, Praha 2
Vnímáni prostoru | Mou prací, jakožto sochaře je práce s daným prostorem. Měním energii toho prostoru – ozvláštňuji ho, oživuji, proměňuji, někdy razantně, jindy jemně. Záleží na mém citu a pocitu.   Vynalézaní tvaru |  Má tvorba je vědomá i nevědomá hra s materiálem. Mnohokráte sebe sama překvapuji, co se přede mnou odehrává, takové malé zrození pod vlastníma rukama, bez bolesti, bez přemýšlení jakoby náhodou, zároveň má každý svůj kousek, jakýkoliv nejmenší dílek svoje přesné místo a nemohl by být jinde. Záleží tu jen na mém citu a pocitu.   Pocitovost, bezčasí |  Nechci nikomu předávat žádnou myšlenku, žádný příběh, žádnou aktuální problematiku. Nechci, aby má práce ve vás vyvolávala nějakou emoci. Myšlení je škatulkování, porovnávání, třídění, řešení, souzení vycházející ze zkušenosti, tedy z minulosti. Emoce jsou zahlcující, ochromující, chybí jim jemnost a také vychází z minulých, ať už vědomých či nevědomých zkušeností.    Úkol autora |  Mým úkolem je, abyste alespoň na zlomek vteřiny zapomněli na sebe sama a na čas. Nemyslete, nespekulujte, co tím dílem autor myslel, neřešte, nesuďte a neměřte. Jen vnímejte, ciťte a buďte, stanete se tak vnitřně tím dílem, tou sochou. Rozhosti se ve vás zvláštní ticho a klid. Záleží tak už jen na vašem citu a pocitu.     
Zobrazit více
PRIMAL RITUAL

PRIMAL RITUAL

Ondřej Ševčík (*1979)

Kongresové centrum 5. května 1640/65, 140 21 Praha 4-Nusle
Zkušenosti z práce se zpětnou vazbou a vhledy do jejího potenciálu jsou koncentrovány v projektu Primal Ritual. Název je odvozen od podobnosti mezi duševním stavem při vnímání zpětnovazebných struktur a pocity při sledování ohně a proměnlivých obrazců na povrchu žhavé hmoty. Lidský kruh kolem ohně a posvátný sestup do hlubin psyché skrze pozorování plamenů představuje jeden z prvotních lidských rituálů. Práce se zpětnou vazbou je zajímavá proto, že se nejedná o lidský výtvor, ale o výraz přirozených fyzikálních procesů, dalo by se říci o přírodní jev, který můžeme sledovat teprve nedlouho díky rozvoji audiovizuálních technologií. Přístroj Primal Ritual Environment Enhancer (PREE) otevírá organický proud sama sebe organizujících fraktálů citlivě reagující na vše v jeho interaktivním časoprostoru – na pohyby lidí, tvary objektů i světelné zdroje. Zároveň jej lze modifikovat pomocí speciálního ovládacího panelu. Dílo umožňuje skrze vlastní fyzické zapojení kultivovat živoucí světelné struktury, které asociují rozličné přírodní útvary jako stromy, houby, buňky, hvězdokupy, mraky, plameny, prameny vody atd. a nabízí tak zajímavý průnik pod povrch věcí, kde je vše se vším propojeno a nepatrná změna na jedné straně může vyvolat kaskádu událostí na straně druhé. PREE je určen k tomu, aby zprostředkoval lidem unikátní kontakt s říší fraktálů a přenesl jejich účinek do libovolného prostředí. Byla provedena řada vědeckých studií shodujících se v tom, že vnímání přirozených fraktálů působí na lidskou psychiku velmi pozitivně a je tedy vhodné zajistit jejich přítomnost ve frekventovaných městských prostředích, kde často chybí. Tato interaktivní realizace je přístupná veřejnosti v Kongresovém Centru Praha za vchodem číslo 5.
Zobrazit více

Mám zájem o spolupráci

Máte zájem o některé sochy, chcete zapojit do festivalu Vaší obec/město, líbí se Vám naše myšlenka a chcete se stát partnerem festivalu, napište nám.